ייפוי כוח מתמשך – מחיר

כמה עולה ייפוי כוח מתמשך? ייפוי כוח מתמשך הוא ביטוח לתרחישים רבים שהחיים עשויים להביא. היתרונות שלו רבים והלקוח בעצם קונה שלווה נפשית מדאגות כלכליות ובריאותיות. מדובר בהליך משפטי הדורש מקצועיות, הקפדה על פרטים וחשיבה מחוץ לקופסה. אז מה מחיר ייפוי כוח מתמשך? האם יש מחירון קבוע? וכיצד ניתן לחסוך בעלויות?

ייפוי כוח בר קיימא הוא מסמך משפטי שמטרתו לדאוג לאדם (הממנה) במקרה שלא יהיה כשיר ולא יוכל לטפל בענייניו כמו בריאות ורכוש עקב מחלה או תאונה. במקרה כזה עולות תהיות מי יהיה הנאמן על הרכוש שצבר במהלך חייו? מי ידאג לו ביום יום? מי ייצג אותו? האם יטפל בו? כיצד יטפל בענייניו? לכל המקרים הללו, ייפוי הכוח המתמשך נותן הרשאה לבצע את המשימות הנזכרות בו. למעשה, מדובר במסמך המכיל הנחיות מפורטות המהוות תכנית לחיים. אז זהו הליך משפטי חשוב מאוד שתועלתו מרובה. 

המחיר המומלץ

המחיר המינימאלי שנקבע על ידי לשכת עורכי הדין הוא לפחות 5,000 ₪ לפחות. כמובן שבשוק חופשי עורך הדין עשוי לגבות פחות או יותר.

מהו המחיר הממוצע לעריכת ייפוי כוח מתמשך?

מחיר עריכת ייפוי כוח מתמשך אצל עו"ד שמתמחים בתחום הינו בין 4,000 ש"ח – 8,000 ש"ח + מע"מ. בדרך כלל יש הנחה בהכנת ייפוי כוח לזוג.

באופן כללי אין ייפוי כוח אחיד שמתאים לכולם ולכן אין מחיר אחיד להכנת ייפוי כוח מתמשך. העלות תלויה בדרישות הלקוח ובמורכבותו של ייפוי הכוח וכתוצאה מכך היקף עבודתו של עורך הדין. לפיכך, אם מדובר בייפוי כוח סבוך ומורכב הדורש השקעה וזמן נוסף מעורך הדין, מחיר ייפוי כוח מתמשך יכולה להיות גבוה מ-4,000 ₪.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך איכותי לסנטנדרטי?

משרד המשפטים קבע תבנית יסוד לייפוי כוח מתמשך, אותה יש למלא. בתבנית ישנם פרטים שונים הנדרשים לעריכת ייפוי כוח מתמשך. ישנם עורכי דין המסתפקים במילוי הפרטים הטכניים הבסיסים כמו פרטי הלקוח, פרטים אישיים של מיופה הכוח וכדומה. זהו מסמך תקף, אבל הוא ודאי לא ייפוי כוח שייתן ערך ללקוח.

הלקוח לא יידע זאת בעת הכנת המסמך. הבעיות יתגלו רק בעת הפעלת ייפוי הכוח – ואז כבר יהיה מאוחר. הסיבה לכך היא שיפוי כוח נכנס בד"כ לתוקף רק אם אדם נמצא במצב של אי כשירות לניהול ענייניו. כאשר האדם אינו כשיר לקבל החלטות, הוא גם לא יוכל לתקן את המסמך.

כמו בעת עריכת צוואה סטנדרטית ולא מקצועית, שרק לאחר פטירת המצווה היורשים מגלים שאי אפשר למלא אחר חלק מהוראות הצוואה או שבצוואה יש  סעיפים שיגרמו להפסדים כספיים ליורשים. המצווה כבר הלך לעולמו ואינו יכול לכתוב צוואה טובה יותר ולתקן טעויות שעשה עורך הדין בעריכת הצוואה. אי אפשר לכתוב זאת יותר חד – יש דברים שבהם לא כדאי לחסוך – במיוחד אם כ"כ הרבה מונח על כפות המאזנים.

ייפוי כוח איכותי

הבנה אמיתית של הצרכים האישיים של כל לקוח אכן יכולה להגדיל את היקף עבודתו של עורך הדין על ייפוי הכוח המתמשך. אך ייפוי כוח כזה יעניק ללקוח שקט נפשי וביטחון בקיומן של ההנחיות וההנחיות שביקש שיבוצעו בעתיד.

הכנה מקצועית של ייפוי כוח מתמשך צריכה להיות מותאמת בדיוק לצרכי הלקוח האישיים, הכלכליים והרפואיים. הוא צריך לשקף את צרכיו ורצונותיו לגבי איך ייראו חייו בעתיד, אם חלילה לא יוכל לנהל זאת בעצמו. לפיכך, על עוה"ד שעורך את המסמך להיפגש עם הלקוח ולשמוע ממנו על נסיבות חייו, צרכיו ורצונותיו, ולפי זה להתאים את המסמך בדיוק לאותו אדם. על עורך הדין להסביר ללקוח על השלכות המסמך, ואלו נקודות חשוב וכדאי לכתוב, ולתת ללקוח זמן לחשוב על כך עד לפגישה הבאה.

על הלקוח לחשוב היטב על אירועים אפשריים בעתיד ולחשוב כיצד הוא היה רוצה שיפעלו למענו באותם מקרים. זאת בכדי להגיע להחלטות הנכונות עבורו ולגבש הנחיות מדויקות בייפוי הכוח.

ניסוח ייפוי כוח מתמשך מקצועי אינו רק פעולה טכנית. פעולה זו מחייבת את עורך הדין להפעיל את כל כישוריו, ניסיונו המקצועי במקרים אחרים וניסיון חיים. בכך יוכל להביא למסמך שישקף מבחינה משפטית את רצונותיו וצרכיו של אותו לקוח.

כיצד נקבע המחיר בייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא הליך הכולל פגישות עם הממנה, עם מיפוי הכוח, שיחות טלפון, הכנת טיוטות, תיקון הטיוטות לפי הצורך והגשת המסמך לאפוטרופוס הכללי. כל הפעולות הללו דורשות הקצאת כוח אדם ומשאבים ממשרד ייפוי כוח שוטף שנבחר לנהל את התהליך מתחילתו ועד סופו. לפיכך, שכר טרחת עורך הדין הוא נגזרת של זמן ההשקעה והעלות שנגרמה לו.

אף מקרה אינו זהה לעולם אחר, לפיכך המחיר שנקבע עבור השירות עשוי להשתנות ממקרה למקרה.

שיקולים בקביעת עלות ייפוי כוח מתמשך

  • מספר פגישות לגיבוש מתווה ייפוי הכוח – עריכה מקצועית של המסמך מחייבת בירור נרחב ועמוק של צרכי הממנה, בהתחשב ברכושו הנוכחי והעתידי, מצבו המשפחתי וסביבתו. כל פגישה יכולה להימשך זמן רב. ככל שנדרשות יותר פגישות או שהן ארוכות יותר, הדבר יתבטא במחיר.
  • מספר מיופי הכוח – לעיתים הממנה מבקש שיהיו יותר מיפוי כוח אחד לטפל בענייניו במקרה בו ייפוי הכוח המתמשך יהיה תקף. על עורך הדין להיפגש עם כל מיופה כוח ולהסביר לו היטב את משמעותו של ייפוי הכוח ומשמעותו חתימתו עליו.
  • הזמן הנדרש להכנת ייפוי הכוח – לאחר פגישות עם הלקוח, יש להכין את ייפוי הכוח בהתאם למצבו של הממנה, צרכיו ורצונותיו. לעתים נדרש עורך הדין להביא פתרונות יצרתיים מחוץ לקופסה, למקרים אפשריים בעתיד. ככל שייפוי הכוח מורכב יותר, וככל שיש בו יותר תנאים, והוראות שונות, נדרש יותר זמן להכנתו.
  • מוניטין המשרד – לרוב, ככל שהמשרד ותיק ובעל ניסיון רב יותר בתחום של ייפוי כוח מתמשך ובתחומים קשורים כמו אפוטרופסות וצוואות וירושות, כך מחירו של ייפוי כוח מתמשך גבוה יותר. הדבר משקף כמובן את ניסיונו של עורך הדין, אשר יתבטא באיכות התוצר שהלקוח יקבל. 

מחיר ייפוי כוח מתמשך – שאלות ותשובות

האם אפשר להכין ייפוי כוח מתמשך לבד?

לא. על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות רק עו"ד מוסמך שעבר הכשרה מיוחדת, יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך, ולהחתים את הממנה ומייופי הכוח.

האם יש תשלום אגרה?

נכון להיום שירות הפקדת ייפוי הכוח המתמשך באפוטרופוס הכללי הוא בחינם.

דילוג לתוכן