עמוד הבית >> עורך דין ירושות וצוואות >> ייפוי כוח מתמשך >> ייפוי כוח מתמשך מול ייפוי כוח בחשבון בנק

ייפוי כוח מתמשך מול ייפוי כוח בחשבון הבנק

מהו יפוי כוח בבנק? האם יש לו תוקף במצב של איבוד כשירות קוגנטיבית? מה היתרון שיש לייפוי כוח מתמשך בחשבון בנק לאחר איבוד כשירות?

מהו יפוי כוח בבנק?

במקרים שונים, אדם מבוגר צריך עזרה בטיפול בחשבונות הבנק. למשל לפעמים לאחר פטירת הבעל, כשהאישה לא טיפלה בחשבונות, היא מבקשת מילד שלה או חברה לעזור לה. על מנת לסייע נדרש למנות את המסייע כמיופה כוח בחשבון. אפשרות נוספת היא הכנסת שותף בחשבון הבנק, דבר שפחות מומלץ. לפירוט לגבי האפשרויות השונות לעזרה לניהול חשבון לאדם מבוגר, וההשלכות של כל אחד מהאפשרויות, ראו במאמר: "חשבון בנק של קשיש – עדיף יפוי כוח לבנק או אפוטרופוס לרכוש?"

כשנותנים למישהו ייפוי כוח רגיל, אנחנו בעצם ממנים אותו בכתב כשליח לבצע עבורנו פעולה כלשהי – למשל: במשרדי ממשלה ורשויות, בבנק, כלפי גורם אחר. ייפוי כוח רגיל (שאינו לטובת צד ג' ומוגדר כ"בלתי חוזר") אפשר לבטל בכל עת.

ייפוי כוח בבנק במצב איבוד כשירות

מה קורה לייפוי הכוח כאשר אדם מאבד את היכולת הקוגניטיבית שלו? 

במקרה כזה ייפוי הכוח מתבטל, כלומר התוקף שלו פוקע מיידית. כך יוצא שכאשר האדם נזקק לעזרה הכי גדולה, לא ניתן לעזור לו. הפתרון בעבר היה מינוי אפוטרופוס, שהינו הליך מסובך דרך בית משפט, ולוקח לפחות מספר חודשים. למצב כזה נדרש ייפוי כוח מתמשך על פי סעיף 32 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962.

ייפוי כוח מתמשך לאחר איבוד כשירות

ייפוי כוח מתמשך הוא מינוי שנכנס לתוקף כאשר מייפה הכוח מאבד יכולת קוגניטיבית וכבר איננו כשיר. אז השליח למעשה נכנס לנעליו ופועל לפי ההנחיות וההנחיות המקדימות שכתב מיופה הכוח שלפניו. זְמַן. כך ייפוי הכוח המתמשך מהווה המשך לייפוי הכוח הבנקאי הרגיל.

בצורה זו – כאשר הרופא יקבע שהאדם מתקשה לקבל החלטות ולפעול בעניינים כספיים, הבנק יפסיק את ייפוי הכוח בבנק, ואז אפשר להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך והבנק יכבד את ההנחיות וייתן להמשיך לנהל את החשבון.

מדוע חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך?

המודעות לייפוי כוח מתמשך עולה משנה לשנה, אך עדיין רבים לא יודעים על החשיבות הקריטית שלו המסמך שנועד להבטיח את המשך ההתנהלות הכספית על פי הרצון שהביע מייפה הכוח, וכן מאפשר קבלת החלטות בעניין הטיפול הרפואי,.

יש המעדיפים שלא להתעמת עם האפשרות שיום אחד יאבדו את יכולתם, ובסופו של דבר נשארת המשפחה עם שורה של שאלות, בנושאים הקשורים לטיפול רפואי וניהול פיננסי – ללא תשובה ברורה.

סיבה נוספת לדחייה היא המחשבה כי ייפוי כוח בבנק יאפשר להמשיך ולנהל את העניינים הכספיים של המשפחה גם לאחר איבוד כושרם. הם אינם מודעים לעובדה שברגע שיאבדו את יכולתם – ייפוי הכוח בבנק יבוטל אוטומטית, והם יהיו חסומים לעשות פעולות.

הפתרון – ייפוי כוח מתמשך לפעול בחשבון הבנק

לעומת זאת, מי שדאג לייפוי כוח מתמשך – שלמעשה נכנס לתוקף ברגע שהיכולת הקוגניטיבית אובדת – יוכל להמשיך לנהל את ענייני הכספים ולהימנע מהסתבכות בירוקרטית. זהו כלי שנותן שקט נפשי לייפוי הכוח ולגורם המקבל את ייפוי הכוח. למעשה, המסמך משרת את ייפוי הכוח בצורה טובה יותר כי זה מאפשר לו לפעול ביתר קלות עבור המתמנה.

מדוע עדיף ייפוי כוח מתמשך מאשר מינוי אפוטרופוס?

מינוי אפוטרופוס הוא הליך מורכב, אשר מחייב בהגשת דיווחים לאפוטרופוס הכללי של המדינה. כמעט כל פעולה שהאפוטרופוס רוצה לעשות חייבת לקבל אישור של בית משפט, הניתן רק לאחר תגובת האפוטרופוס הכללי. 

לעומת זאת במקרה של ייפוי כוח מתמשך, אין צורך להגיש דיווחים לאפוטרופוס הכללי, והסמכויות שלו רחבות יותר.

בנוסף, הסרבול ובזבוז הזמן – כמו כן, שכר הטרחה למינוי אפוטרופוס גבוה פי שניים בממוצע משכר הטרחה עבור עריכת ייפוי כוח מתמשך.

איך לבחור עורך דין ליפוי כוח מתמשך?

יש הבדלים בין עורכי דין שמתמחים בנושא וגם הבדלים בשכר הטרחה, אבל ההבדל העיקרי הוא רמת הידע, הבקיאות והרגישות הנדרשים לעריכת מסמך כזה. הידע והניסיון שלנו מבוססים על השתלמויות שוטפות וכן טיפול משפטי בנושאים בעלי קשר הדוק כמו אפוטרופסות, וצוואות וירושות. עורך דין שאינו בקיא יערוך קרוב לוודאי מסמך לא טוב שיקשה על הסובבים ובעיקר על מיופה הכוח לעזור ולסייע למייפה הכוח.

דילוג לתוכן