תיקון טעות סופר בטאבו – תיקון רישום בית משותף
במקרים רבים אנו מגלים כי יש טעות ברישום בית משותף וכי יש לבצע תיקון צו רישום בית משותף המבוצעת בדרך של תיקון טעות סופר בטאבו. מה יעשה רוכש דירה אשר גילה כי הדירה אותה רכש לא נרשמה על שמו, וכי על שמו נרשמה דירה אחרת באותו בית משותף, כלומר היה חילופי תת חלקה עקב טעות סופר? עד לביצוע תיקון בית משותף הוא לא יקבל משכנתא, והמוכר והקונה עלולים למצוא עצמם בבעיה. לכן לפני כל הסכם קניה או מכירה של דירה בבניין משותף, חובה לעשות בדיקת רישום בית משותף.
דוגמה למקרה תיקון תשריט בית משותף
אדם רכש דירה, לאחר שעורך דינו בדק היטב טרם הרכישה בלשכת רישום המקרקעין וברשות המקומית את זכויותיו של המוכר בממכר, אולם בבואו לבנק לקבל הלוואת משכנתא, נתקל בסירוב הבנק משהתברר כי הדירה אותה חשב שהוא רוכש אינה זו הרשומה על שמו של המוכר. בהעדר מקור למימון הרכישה ביטל המוכר את החוזה עקב הפרתו ע"י הרוכש, אשר חויב בפיצוי מוסכם בשיעור 10% משווי הדירה.
תיקון טעות סופר בטאבו כתוצאה מהעדר בדיקת בית משותף
כיצד ארע הדבר, וכיצד ניתן להימנע מכשל כזה?
מתברר כי דירות רבות רשומות ברישום שגוי, עקב טעויות שנפלו בשוגג בעת רישום הבית המשותף, כאשר צמד דירות – ולעיתים מספר רב של דירות – סומנו בתשריט בית משותף במספור שונה מזה המשקף את חוזי הרכישה. כך למשל, קורה כי דירות מסוימות רשומות בלשכת רישום מקרקעין כתמונת מראה, כלומר דירת ראובן רשומה על שם שמעון, בעוד דירתו של שמעון רשומה על שם ראובן.
לעיתים אף יש טעות במספור כל הדירות בבניין, כאשר כל דירה רשומה על שם בעל הזכויות בדירה העוקבת.
ריבוי מקרים של טעויות ברישום בתים משותפים
היתקלות בטעויות אלו שהיו נדירות בעבר, צצות ומתגלות לאחרונה בהיקף לא מבוטל. אחת הסיבות המרכזיות להיתקלות בטעויות אלו בשנים האחרונות, נעוצה למרבה הפלא בהתקדמות הטכנולוגיה. כיום ניתן להזמין בקלות רבה דיסק בית משותף, ובו צו רישום בית משותף, תקנון בית משותף ותשריט הבית המשותף, הנותן מידע רב וחשוב לרוכש דירה, וכך ניתן לבדוק לא רק האם המוכר הינו אכן בעל הדירה, כפי המשתקף בנסח רישום המקרקעין – נסח טאבו, אלא גם האם הדירה הרשומה על שמו הינה אכן הדירה בה הוא מחזיק.
בדיקת בית משותף
טרם רכישת דירה יש לבצע בדיקת רישום דירה בטאבו לרבות בדיקת בית משותף. עורך דין זהיר יזמין דיסק הבית המשותף ויוודא כי הדירה הרשומה על שם המוכר, היא אכן הדירה אותה ראה הקונה. אם יתברר כי נפלה טעות ברישום, ניתן לתקנה טרם הרכישה, ולהימנע מ"תאונה משפטית" מיותרת.
רוכש אשר לא בדק את תשריט בית משותף טרם הרכישה, עלול למצוא עצמו בבעיה בבואו ליטול משכנתא, אם השמאי מטעם הבנק יגלה כי נפלה טעות בעת רישום בניין משותף והדירה המוצגת לו אינה הדירה הרשומה על שם המוכר. במקרה זה יסרב הבנק לתת משכנתא, הקונה לא יוכל להשלים את העסקה, ויעמוד בסיכון לתביעת הפיצוי מוסכם.
גם המוכר (שבדרך כלל קונה דירה אחרת), עלול להיפגע משלא יוכל לשלם את תמורת הדירה אותה רכש, ושרשרת העסקאות והנפגעים עלולה להיות ארוכה מאוד.
בעל דירה הרשומה ברישום שגוי עלול למצוא עצמו בפני סיכון נוסף, שהאדם הרשום בטעות כבעל הדירה ינסה למכור אותה, ובעל הדירה האמתי, ימצא עצמו מנהל הליכים משפטיים ארוכים ומיותרים מול מי שרכש זכויות בתום לב ובהסתמך על הרישום …
תיקון צו רישום בית משותף (תיקון טעות סופר בטאבו)
אם התגלה טעות ברישום הבית המשותף יש להגיש בקשה לתיקון מסמכי הבית המשותף, לרבות תיקון התשריט, בדרך של תיקון טעות סופר בטאבו.
עקב שכיחות טעויות אלו הוקדש לנושא של תיקון טעות סופר בטאבו באתר רשם המקרקעין, תדריך להגשת בקשה לתיקון טעות סופר. על פי התדריך ידרוש רשם המקרקעין על מנת לאשר תיקון צו רישום בית משותף, מסמכים שונים וביניהם תצהיר זיהוי של בעלי הדירות שהתחלפו, אישור של כל גורם אשר לו זכויות בקרקע (כמו רשות מקרקעי ישראל במקרה שהיא בעלת הקרקע, בנק ממשכן שנתן משכנתא לפני גילוי הטעות, וכיו"ב), וכן אישור רשות המיסים, על מנת לשלול כי מדובר בעסקה המחויבת במיסים. לעיתים יידרש אישור של גורם מקצועי נוסף כמו החברה המשכנת שרשמה את הבית המשותף, ודרישות נוספות בהתאם למצב הרישום.
לסיכום, מומלץ לכל בעל דירה – ובמיוחד אם רישום הבית המשותף נעשה לפני שנים רבות – וכן לרוכש דירה, טרם חתימת החוזה, לבדוק את תשריט הבית המשותף. מקום שמתגלה טעות, יש לפנות לעו"ד ולפעול לתיקון הטעות בהקדם.
לתיקון רישום תשריט בית משותף התקשר עכשיו: 03-5758484
יצחק גולדשטיין, משרד עורכי דין ונוטריון, מעניק ליווי אישי ומקצועי ללקוחותיו בכל אחד משלבי רכישת הדירה. הידע הרב, הפרקטיקה, הניסיון, ההבנה והאוריינטציה של עורכי הדין במשרדנו עומדים לרשות הלקוחות, ומסייעים להשגת התוצאות הטובות ביותר.
משרד עורכי דין מקרקעין – יצחק גולדשטיין – ידוע ברמתו המקצועית הגבוהה, בחתירה המתמדת והבלתי מתפשרת להשגת התוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח, בנאמנות לענייניו של הלקוח, בשמירה על האינטרסים שלו, ובעמידה על זכויותיו, והכל תוך מתן שירות אישי, אדיב, איכותי ומקצועי בזמינות ללקוח.