ירושה לילדים מנישואים קודמים

ירושה בנישואים שניים – מהן זכויות ירושה לילדים מנישואים קודמים? האם הם זכאים לרשת את ההורה שלהם? והאם יש להם זכויות בעיזבון בן/בת הזוג של אביהם/אמם?

חלוקת ירושה לילדים מנישואים קודמים

אחד המקרים הסבוכים בדיני ירושה המעלים שאלות ותהיות היא מה זכויות הירושה של ילד מנישואים קודמים. הדוגמה הנפוצה היא הורה (אב או אם) שהתחתנו פעם שנייה. האם הילדים שלהם ירשו אותם, והאם יש להם זכויות גם בירושה שהשאיר בן הזוג?

בהתאם להוראות חוק הירושה, אדם שהשאיר אחריו בן זוג וילדים, בן הזוג יורש את המכונית והמיטלטלין וכן מחצית מהעיזבון, והילדים יורשים מחצית מהעיזבון. יודגש כי בהגדרת ילדי המוריש, הכוונה הן לילדיו מנישואים קודמים והן לילדיו מהנישואים האחרונים, אך לא כולל את ילדי בן הזוג מנישואין קודמים.

לשם הדוגמה דני ואתי נישאו בנישואים שניים ולכל אחד מהם 2 ילדים מנישואים קודמים, דני נפטר ראשון ויום אחריו נפטרה אשתו. במקרה זה מחצית מעיזבונו של דני הולכת לאשתו, ומחצית מהעיזבון הולכת לילדיו. לאחר פטירתה של אתי, ילדיה ירשו את כל עיזבונה. התוצאה היא שהילדים של דני קיבלו רק מחצית מהרכוש שהותיר אביהם, ואילו ילדיה של אתי זכו בכל רכושה וכן במחצית מרכושו של דני.

ירושה בנישואים שניים – הפתרון הוא צוואה

מאחר שמדובר בתוצאה לא סבירה, צריך לפני נישואים שניים, לערוך צוואה המותירה את רכושו של כל אחד מבני הזוג, לילדיו בלבד. במקרה שיש ילדים מנישואים קודמים וכן ילדים משותפים, יבקשו בני הזוג להגן על ילדיהם הקודמים והמשותפים, ולהחריג ילדים של בני הזוג.

חזקת שיתוף לאחר פטירה

צוואה לבד אינה מספיקה. טלו לדוגמה מקרה בו לדני הייתה דירה לפני נישואיו עם אתי, ואילו אתי נישאה ללא דירה. אף אם אתי נפטרה ראשונה, עלולים ילדיה לטעון כי לאמם חלק בדירתו של דני, מכוח חזקת השיתוף, חוק יחסי ממון או שיתוף מכוח כוונת שיתוף בנכס ספציפי. לטענתם, הם יורשים מחצית מעיזבון אמם, ולכן יש להם זכות של רבע בדירתו של דני. אמת שטענה זו אינה פשוטה ועליהם להוכיח שהייתה כוונת שיתוף, וכי ישנה סיבה טובה מדוע אמם לא דרשה לפניהם לרשום מחצית מהנכס על שמה. אך הסיכון בהחלט קיים. כנגד טענה זו חייבים לערוך הסכם ממון טרם הנישואים.

זהירות בצוואה הדדית

העניין מסתבך כאשר עורכים צוואה הדדית. צוואה זו נועדה בדרך כלל להגן על בן הזוג שנותר בחיים, כך שלא יאלץ למכור את הדירה בה הוא חי. בגרך כלל קובעים כי מי שיוותר בחיים ירש את המנוח, ולאחר 120 ירשו אותו ילדים מסוימים. הסיכון הקיים בצוואה זו, הוא שבן הזוג שנשאר בחיים ימכור את הדירה וייתן לילדיו את תמורת המכירה.

ירושה לילדים מנישואים קודמים – סיכום

לסיכום, מומלץ לכל אדם ובמיוחד למי שנישא פעם שניה, להסדיר היטב את נושא הרכוש, באמצעות צוואה והסכם ממון. בניגוד למחשבה המקובלת, הסדרת נושאים אלו דווקא מטיבות לקשר הזוגי שכן אז הוא אמיתי יותר ונטול חששות.

דילוג לתוכן