הסכם שלום בית

מריבה קשה או שפל מתמשך ביחסים עלולים להביא בני זוג רבים להחלטה נמהרת להתגרש, אולם דווקא אל מול הדיין או למראה פניהם העצובות של הילדים, הם מבינים כי מיהרו להחליט ושבעצם אולי כדאי בכל זאת לנסות ולתקן. במקרה כזה, לאחר שכבר נפתח תיק הגירושין, יכולים בני הזוג לפנות אל בית הדין ולבקש הסכם שלום בית.

מהו הסכם שלום בית?

בני זוג שפתחו בהליכי גירושין והתחרטו יכולים לפנות להליך גישור אשר בסופו ינסחו ביניהם הסכם הכולל הצעות לתיקון ושיפור היחסים ביניהם לקשר זוגי אוהב ומכבד. ההסכם בדרך כלל מכיל המלצה לטיפול זוגי, חלוקה הוגנת יותר של ניהול משק הבית והטיפול בילדים, והצעות שונות לפשרה על סלע המחלוקת בין בני הזוג והסיבה שבגללה החליטו להתגרש. לאחר ששני הצדדים הגיעו להסכם, הוא יובא לפני דיין לאישור.

למי זה מתאיםבני זוג המאמינים כי עיקר בעיותיהם נובעות מהזנחת הזוגיות ושטיפול זוגי יכול להחזיר אותם האחד לזרועות השני, ימצאו בכך תועלת רבה להצלת הנישואין.

תפקידו של המגשר

המגשר יכול להיות אחד מעורכי הדין ששכרו בני הזוג או שניהם יחד. תפקידו של המגשר להרגיע את הרוחות הסוערות והמשקעים והחיכוכים שנוצרו בין בני הזוג, לתווך ביניהם עד שיצליחו להבין זה את זה, למצוא ביניהם מכנה משותף ולהשעין את ההסכם על רגליים יציבות כדי ששני הצדדים יוכלו לכבד אותו. הסכם טוב הוא הסכם שבו שני הצדדים מבינים היטב מה מצפים מהם, שניהם חשים שניתן מענה לכל צרכיהם ורצונותיהם, ושניהם מסוגלים למלא אותו ללא קושי מיוחד.

מה קורה כשהסכם שלום הבית אינו מצליח?

שני הצדדים צריכים להרגיש מחויבים להסכם שלום הבית מאחר והפרתו עשויה להוות עילה לגירושין, לכן על שני הצדדים לכבדו ולעשות כל מאמץ כדי לקיימו. אך למרות שכולנו היינו רוצים סוף טוב שבו בני הזוג מתאהבים זה בזה מחדש, למרבה הצער לפעמים הסדקים בזוגיות עמוקים מדי וגם טיפול זוגי ותהליך הגישור לא תמיד עוזר. במקרה כזה, אין ברירה אלא להתחיל בתהליך הגירושין. כל אחד מעורכי הדין יגישו בפני הדיין את תביעותיהם, או, במקרה ושני בני הזוג יבחרו בכך, ימשיכו בתהליך הגישור אלא שהפעם המטרה תהיה לחלק את הרכוש המשותף, להגיע להסכמה על גובה המזונות והמשמורת בצורה תרבותית ובלי מלחמות מיותרות באולם בית הדין.

עלות הסכם שלום בית

כאשר אנחנו מדברים על עלויות חשוב לזכור כי התעריף משתנה מעורך דין אחד למשנהו וכמובן שיש לקחת בחשבון את מורכבות התיק. במונחים אבסולוטיים ניתן לומר בבטחה כי תהליך של גישור זול משמעותית מתהליך גירושין. כדאי לדעת שבתי הדין הרבניים מציעים הליך גישור באמצעות עובדים סוציאלים אשר גובים תשלום סמלי שווה לכל כיס.

הסיבה לפער העלויות בין תהליך גישור לבין עלות הליך גירושין נעוץ בעובדה שתפקידו של עורך הדין המגשר הוא לתווך בין בני הזוג וכמעט ואינו מכין דבר מראש פרט להסכם הסופי.

לעומת זאת, עורך דין המכין את מרשו לגירושין עובד עשרות אם לא מאות של שעות בהכנת התביעה ואיסוף החומרים המשפטיים בתחומים הכלכליים, הרכושיים, המשפחתיים וכמובן שגם מקדיש מזמנו היקר להופיע לכל הדיונים הנדרשים.

כמו כן מטרתו של הליך הגירושין הוא להגיע להסכם במהרה, ואין זה מוגזם לומר שתוך מספר מפגשים יכול הזוג לשוב יד ביד אל הבית החם, או להגיע הסכם פרידה שמקובל על שניהם, בעוד שתהליך גירושין עשוי לעיתים להמשך שנים שבהן הפער בין בני הזוג רק הולך וגדל ומעצים את הזעם והטינה האחד כלפי השני.

הסכם שלום בית – סיכום

פירוק התא המשפחתי הוא תהליך כואב ועצוב, אך בדרך ישנן עוד הרבה תחנות שיכולות לעזור לנו להתחרט ולשקול בשנית החלטות שהתקבלו בעידנא דריתחא. ישנן מערכות יחסים שזקוקות לפעמים לניעור רציני לפני שמי מבני הזוג מחליט לקום ולעשות משהו כדי לתקן את המצב, ולכן גם בתי המשפט וגם בתי הדין מקבלים ומעודדים הליך של שלום בית כניסיון אחרון למנוע את הגירושין. אך גם אם הצדדים הגיעו להסכמה שאין יותר לאן להמשיך, עדיין אפשר להעדיף הליך של פרידה בהסכמה באמצעות גישור על פני מאבקים משפטיים, ובכך לחסוך כסף וזמן ולהתמקד בבניית החיים החדשים.

דילוג לתוכן