עמוד הבית >> עורך דין ליטיגציה >> עורך דין דיני משפחה >> ידועים בציבור – הגדרה וזכויות

ידועים בציבור הגדרה וזכויות

הגדרת וזכויות ידועים בציבור – רוב הזוגות בישראל מעדיפים למסד את הקשר הזוגי בנישואין. אך ישנם גם זוגות הבוחרים לחיות יחדיו בקשר זוגי מלא ללא אישור מרב מוסמך או הסכם בעל חותמת רשמית המאשר את הזוגיות שלהם. גם במקרה זה עדיין נשמרות להם זכויות רבות התואמות זוג נשוי לכל דבר ועניין, כאשר הם מכריזים על עצמם כידועים בציבור.

מיהו ידוע בציבור?

בני זוג אשר אינם נשואים זה לזה אך מקיימים חיים משותפים לכל דבר ועניין, יכולים להצהיר על עצמם כידועים בציבור. הם אינם חייבים להתגורר או לנהל משק בית ביחד וגם אין התניה של משך הזוגיות. אך למרות זאת לעיתים מתקשים בני הזוג להוכיח כי הם אכן מבלים יחדיו את מרבית זמנם, מתכננים את עתידם המשותף ושיש להם תחושת מחויבות עמוקה.

מדוע זוגות מסוימים בוחרים לחיות כידועים בציבור?

הסיבות לכך מגוונות ורבות. ישנם זוגות המעוניינים שלא להינשא מבחירה, ויש כאלה שאינם יכולים להינשא בישראל עקב נסיבות דתיות דוגמת כהן המעוניין לשאת גרושה, או עקב העדר חוק המתיר להם להינשא דוגמת זוגות מאותו המין. במקרים אלו יכולים בני הזוג להצהיר על עצמם כידועים בציבור.

מהם זכויות ידוע בציבור?

כיום החוק מאפשר לידועים בציבור ליהנות מהזכויות הבאות:

  • זכויות כלכליות זהות לנשואים, פרט להכרה ממס הכנסה בכל הנוגע לנקודות זיכוי.
  • מעמדם של ילדים אשר נולדו להם זהה למעמדם של ילדים שנולדו לנשואים. במקרה של פרידה, הזכות בעניין משמורת ילדים ובתחום מזונות ילדים זהה.
  • הם יכולים לאמץ ילדים אם הם חיים ביחד לתקופת זמן העולה על שנתיים.
  • הם יורשים את בני זוגם. זאת בתנאי שהם עומדים בתנאים מסוימים כגון העדר צוואה המורה אחרת, או היות אחד מהם נשוי לאחר בזמן הפטירה. זכות זו נקראת מעין צוואה.
  • בני הזוג יכולים להגיש ביחד בקשה לסיוע בדיור ממשרד הבינוי והשיכון.
  • בני זוג אשר הצהירו בפני המוסד לביטוח לאומי על היותם ידועים בציבור יוכלו ליהנות מזכויות שונות, כמו חופשת לידה לידוע בציבור, זכאות לקצבת שארים ותוספת לקצבת הזקנה אם הכנסתו של בן הזוג יותר נמוכה.
  • דיון ביניהם יתקיים בבית המשפט לענייני משפחה, כמו זוג נשוי.
  • הם מנועים מלהעיד זה על זה, אלא אם כן מדובר על מקרה של אלימות.

מקרים שבהם יש שוני בין הידועים בציבור לבין הנשואים:

  • במקרה של פרידה האישה אינה זכאית למזונות אישה מבן זוגה הידוע בציבור אלא אם כן הם סיכמו זאת בתוך הסכם ממון.
  • עוד במקרה של פרידה, חלוקת הרכוש תתברר בבית המשפט על פי חזקת השיתוף בין בני הזוג ולא לפי חוק יחסי ממון. השופט יקבע את החלוקה על פי המסמכים והראיות שיוצגו בפניו.
  • הוצאת דרכון לילד טבעי או מאומץ של בני זוג הידועים בציבור תלווה בדרישות נוספות להבטחת שלומו ומניעת הברחתו לחו״ל.

הגדרת ידועים בציבור – מבחני זוגיות

גם היום, עדיין קשה להוכיח כי אכן התקיים קשר זוגי. אם בני הזוג לא הסדירו את הנושא, הם יאלצו לעבור מבחן זוגיות שיבחן את טיב יחסיהם. המבחן עשוי לכלול שאלות פולשניות ואינטימיות, פעמים רבות גם מול עורכי דין של משפחת בן הזוג, ועל השופט יהיה להכריע האם אכן מדובר בקשר עז מספיק כדי לרשת את בן הזוג או לקבל סיוע מביטוח לאומי. אף על פי שכיום יש מודעות הולכת וגוברת לנושא, בעיקר בתחום זוגות בני אותו המין, עדיין יש אי בהירות וקושי להוכיח עד כמה עמוקה אהבתם ודאגתם של בני הזוג זה לזה, במיוחד מול מוסד בירוקרטי או משפחת בן הזוג המתנגדת לקשר. בנוסף, גם עלול להיווצר מצב שבו זכות אחת מאושרת בעוד השנייה נדחית.

דרכי הוכחת ידוע בציבור

הסדרה מראש של טיב הקשר הזוגי יכולה לחסוך הרבה מאוד זמן, מאמץ ועוגמת נפש, למנוע את מבחן הזוגיות ולהקל על תהליך קבלת הזכויות במוסדות השונים. ניתן לעשות זאת בדרכים הבאות:

  1. הגשת תצהיר לביטוח הלאומי על בני הזוג לפנות יחדיו אל המוסד לביטוח לאומי ולבקש להירשם כידועים בציבור, בדרך זו יבטיחו כי זכויותיהם ישמרו במלואן.
  2. מסמך חתום על ידי עורך דין – בני הזוג יכולים לפנות לעורך דין ולהצהיר בפניו על היותם הידועים בציבור האחד של השני, בדרך זו יוכלו לממש את זכויותיהם בכל תחום, לרבות כלכלי, משפטי או משפחתי.
  3. הוצאת ׳תעודת זוגיות׳ עמותות כגון ׳הוויה׳ או ׳משפחה חדשה׳ יכולות לספק תעודת זוגיות בדומה לאישורו של עורך הדין.

ידועים בציבור הגדרה וזכויות – סיכום

זוגות רבים בישראל בוחרים לחיות את חייהם ביחד עם בן/בת זוג, ללא נישואין, מסיבות מגוונות, כאשר זכויותיהם הכלכליות, המשפטיות והכלכליות נשמרות ברובן. כיום יש גמישות רבה יותר בהכרה בבני הזוג כידועים בציבור וזאת מתוך הבנה כי כיום במדינת ישראל יש זוגות רבים אשר החוק אינו מתיר להם להינשא, אך עדיין יש קושי להוכיח כי הקשר הינו בעל משמעות עמוקה ומחויבות של בני הזוג זה לזה, ולכן תכנון ורישום מראש יכולים למנוע הרבה תסכולים בעתיד.

דילוג לתוכן